|
Post by Admin on Sept 28, 2015 10:32:05 GMT 2
În urma unor eforturi de clarificare în vederea uniformizării abordărilor pe subniveluri vă propun următoarea abordare. 1. Pentru predarea instrumentelor cred că ar fi bună o abordare precum mai jos. Subnivel I.Importanta instrumentului. Lumea fără instrumentul pe care vrem să îl propunem. Problemele care apar, consecințe... De remarcat ca impactul emotiilor negative (absenta instrumentului) este de citeva ori mai mare decât cel al emoțiilor pozitive. Cum emoțiile determină mobilizarea energiei. Intriga trebuie să fie bine realizată pentru a-i ajuta să conștientizeze nevoia de a stăpâni instrumentul. (Trebuie să ajungă la „Vreau și eu!”) Subnivel II.Introducere la rezolvarea lipsei. Soluții posibile la problemele detectate, determinate de lipsa instrumentului. Cum au rezolvat alții problema (observații)? Limite soluții... De exemplu, avem mai multe moduri de a lucra cu numerele, mai multe scrieri ale lor, etc. Subnivel III.Prezentarea mai detaliată a instrumentului ales - Spre exemplu numerele arabe, baza zecimală de numărare. Clarificare gen proxim și diferența caracteristică. Cum ne ajuta, ce ar fi esențial de stiut ca sa devenim autonomi, cum ne ușureaza munca, etc. Prin ce anume eu sunt grozav prin faptul că stăpânesc acest instrument? Subnivel IV.Utilizarea instrumentului pentru lucrul în echipă. Integrarea cu alte instrumente din domeniu, cum ne ajuta sa cooperăm. Exemplu numerele pot exprima cantitati, volume, arii, etc, ceea ce ne ajută să ne înțelegem pe un întreg lanț al producției. Scurtă prezentare persoane care merită recunoștința pentru dezvoltarea instrumentului, evoluție în timp. Subnivel V.Instrumentul dincolo de domeniul în care îl analizăm. Exemplu - epoca digitală - pentru numere (observație Mircea ). 2. Avind in vedere că scopul nostru este doar de a motiva, nu vom dezvolta foarte mult subnivelul III, doar vom scoate in evidență variabilele ce ar trebui controlate pentru a stapini instrumentul ales.
|
|
|
Post by mirela on Sept 29, 2015 18:03:49 GMT 2
Nivelul I cultural: o privire din interior. (Extras din "Tribal Lidership")
Aşadar, cum este să trăieşti în interiorul nivelului I cultural? Din cercetarea noastră, lucrurile stau în felul următor: viaţa este naşpa, astfel încât nu există valori, viziune sau moralitate. De fapt, acestea par a fi, întocmite pentru a ne face să ratăm adevărul evident al vieţii, care este acela că viaţa nu e cinstită, este un loc ticălos şi moartea ne ajunge pe toţi. Desigur, viaţa ar fi mai bună dacă toţi ar juca cinstit, dar în esenţă, viaţa e naşpa astfel încât este mai bine şi mai uşor să accepţi situaţia reală. Persoanele de pe nivelul I cultural nu simt că ei ar fi ales acest mod de viaţă; mai degrabă, ele doar recunosc viaţa aşa cum este ea.
INDICIU DE PREGĂTIRE: Accentuează alternativa (alegerea): „Dacă oamenii văd că au alternativă, uneori ei aleg o viaţă mai bună decât găştile şi drogurile.”
Nivelul I cultural este locul în care oamenii simt că sunt îndepărtaţi din prezenţa altora. Este ca şi cum viaţa se desfăşoară „în apropiere” şi ei nu sunt invitaţi. La nivelul cel mai profund, apare atitudinea că singurii oameni cu adevărat iluminaţi sunt cei care ştiu că ceea ce se petrece pe-aici este un continuu disconfort, astfel încât de fapt este mai bine în situaţia lor, departe de ipocrizie. În definitiv, viaţa se va sfârşit prost, astfel încât ce sens are să pretinzi că va fi altfel? Acesta este punctul de vedere pe care oamenii îl exprimă prin cuvintele lor.
|
|
|
Post by mirela on Sept 29, 2015 18:57:20 GMT 2
Stimuli pentru o persoană aflată la nivelul I cultural: (Extras din Tribal lidership) 1. Dacă o persoană este dispusă să înainteze, îndeamn-o să se îndrepte spre zona în care se petrece acţiunea. Aceasta înseamnă a prânzi cu colegii de lucru, a lua parte la funcţii sociale şi a frecventa întruniri. 2. Mai mult, îndeamn-o să observe moduri în care funcţionează viaţa însăşi. De exemplu, o persoană poate observa că viaţa ta este destul de bună, astfel încât este posibil ca viaţa ei să se îmbunătăţească. 3. Încurajeaz-o să reteze legăturile cu oamenii care împărtăşesc limbajul „viaţa este urâtă”.
Esenţa avansării la nivelul următor constă din renunţarea la limbajul şi comportamentul unei zone şi adoptarea practicilor următoarei zone. (...): -Persoana va folosi „viaţa mea e urâtă”, în contrast cu „viaţa e urâtă”, - Ea se va compara cu capacităţile altora, cu avantajele lor sociale şi, mai mult, cu legăturile interpersonale.
|
|
|
Post by mirela on Sept 29, 2015 19:06:29 GMT 2
NIVELUL II: DECONECTAT ŞI DEZANGAJAT - Persoana aflată la nivelul II este separată de altele, deşi, spre deosebire de cele de la nivelul I cultural, ea este înconjurată de oameni care par să aibă o anumită putere care ei îi lipseşte. - Când oamenii aflaţi la acest nivel se adună, comportamentul lor arată caracteristici de victime apatice.
Puncte de sprijin pentru nivelul II în scopul avansării spre nivelul III:
- Încurajeaz-o să-şi facă un prieten. Apoi încă unul. Apoi altul. Cu alte cuvinte, încurajeaz-o să-şi stabilească relaţii diadice (de două persoane). - Arată-i modul în care activitatea sa are, într-adevăr, un efect. În particular, arată-i domeniile în care este competentă şi puternică - Trasează-i proiecte pe care le poate realiza bine în timp scurt.
|
|
|
Post by mirela on Sept 29, 2015 19:29:43 GMT 2
NIVELUL III: VESTUL SĂLBATIC (Extras din Tribal Leadership by Dave Logan, John King and Halee Fischer-Wright) INDICIU DE PREGĂTIRE: Întreabă „Se potriveşte?” Mulţi oameni păşesc la nivelul III cu cele mai bune intenţii. Acesta începe adesea cu o dorinţă, poate chiar şi un jurământ, că vor deveni un tip diferit de profesionişti, tratând oamenii cu respect şi demnitate. „Le voi da putere” şi-au spus adesea (şi, mai târziu, ne-au jurat nouă) în loc să spună oamenilor ce să facă. (...) INDICIU DE PREGĂTIRE: Nu aştepta. În timp ce nivelul III este o zonă de realizări personale, este şi un domeniu în care oamenii au tendinţa de a se simţi dezamăgiţi de ceilalţi. INDICIU DE PREGĂTIRE: Încurajează contribuţia reciprocă.
Nivelul III mediu
INDICIU DE PREGĂTIRE: Subliniază faptul că înzestrările sunt diferite.
Nivelul III târziu. Mulţi oameni aflaţi la mijlocul nivelului III devin atât de buni luptători şi învingători încât nu mai există provocări, iar interesele lor, în mod natural, se deplasează spre alte domenii. INDICIU DE PREGĂTIRE: Permite persoanei să se întoarcă la nivelul II pentru a se ocupa de chestiunea din substrat.
|
|
|
Post by mirela on Sept 29, 2015 20:12:26 GMT 2
Limbajul de nivel III: "Eu sunt grozav" (Iar tu nu eşti!) pentru că la acest nivel relaţiile sunt de tip diadă (două persoane). comportamentul individualist este cel al "războinicului singuratic", iar cultura comună devine "Vestul Sălbatic".
Puncte-cheie pentru depăşirea nivelului III: -încurajează-l să lucreze în proiecte mai mari, pe care nu le poate realiza singur - Atribuiți-i sarcini care necesită parteneriat. - Subliniază faptul că succesul lui a venit prin propriile sale eforturi, dar că pentru următorul nivel de succes este nevoie de o abordare diferită, un stil diferit. - Descrieţi-i modele care sunt la nivelul IV (unde accentul este pus pe noi, iar relaţiile sunt de tip triadă: echipe de cel puţin trei persoane.) - Învăţaţi-l că puterea reală nu vine numai din cunoştinţe, ci, mai ales, din conexiuni, relaţii.
|
|
|
Post by mirela on Sept 30, 2015 19:08:29 GMT 2
Detalii tehnice pentru lecţii
1. Fiecare nivel cultural va conţine o lecţie cu 10-15 itemi; 2. Fiecare nivel de învăţare [N1 (cls III-IV), N2 (V-VI) etc.] va conţine 5 lecţii (1 lecție pentru fiecare nivel cultural), iar textele vor fi diferite; 3. Durata unei lecţii: 10-15 minute, (cu filmuleţ cu tot); 4. Dacă aveţi un filmuleţ, acesta e bine să nu depăşească 3-4 minute; 5. Textele să fie cât se poate de scurte, eventual se pot despărţi pe mai multe întrebări. 6. Ar fi bine ca întrebările să fie de tip chestionar: ex. precizează, selectează, transcrie etc. Astfel ei vor avea posibilitatea să aleagă răspunsurile adecvate. Itemii pot avea răspunsuri multiple, o singură variantă de răspuns.
|
|
|
Post by Badale Florin on Oct 1, 2015 19:31:28 GMT 2
Pe mine m-a ajutat sa inteleg nivelurile culturale si sa pot lucra cu ele, urmatorul acronim:
CCAP
Comportamente (pe nivelul II) Comportamentul este ansamblul actelor, reacțiilor pe care le putem constata la o persoană, reacții ce sunt accesibile observației directe
Intrucat nivelul II cultural presupune observație ar putea fi similar cu perceptia unor comportamente mai intai in exterior.
Cunoștiințe (pe nivelul III) - informațiile de care persoana are nevoie pentru a pune în practică comportamentele dorite, de a forma pe nivelul urmator atitudinea vizată (pe niv. IV);
Atitudinea (pe nivelul IV) Identificarea atitudinii se realizează apelând tot la interpretarea comportamentului, interpretare ce este precedată de o serie de observații ale acestuia, dar și de relatările persoanei vis-a-vis de evenimente sau persoane/situații;
Performanță (pe niv V) - mastery- maiestria de a integra instrumentul la nivel general in viata fiecaruia si de a obtine cat de mult poate fiecare de la acel instrument.
|
|
|
Post by Dana Capalna on Oct 1, 2015 19:36:50 GMT 2
Am elaborat un material despre elementele descriptive ale nivelurilor mai detaliat. Il postez.
|
|
|
Post by Admin on Oct 3, 2015 19:38:25 GMT 2
Pe mine m-a ajutat sa inteleg nivelurile culturale si sa pot lucra cu ele, urmatorul acronim: CCAP Am mai meditat și eu pe marginea acronimului. Sunt de acord cu el, eu însă l-aș completa spre aceasta formă C CA P I: Subnivel II Comportamente, fapte Subnivel III Cunoștințe, atitudini Subnivel IV Participarea și performanță - modul în care omul participă la sisteme, ori instrumentul la un ansamblu mai mare, alături de altele. Ce sarcină, functie asigură în cadrul lor. Subnivel V. Integrarea
|
|
|
Post by danauritescu on Oct 4, 2015 9:52:03 GMT 2
Da, CCAP respectiv CCAPI este extrem de util si succint pentru ceea ce trebuie sa facem noi in continuare. Am participat in vacanta de vara la un curs privind dezvoltarea abilitatilor de viata in contextul dezvoltarii durabile si exact in aceeasi directie s-au canalizat discutiile.
|
|
|
Post by Ioan Vlașin on Oct 12, 2015 10:00:23 GMT 2
Mersi Dana! Super...
|
|
|
Post by Admin on Oct 12, 2015 19:35:49 GMT 2
De la d-l Vasile Flueraș O clarificare utilă..
Nivelul 1: conștientizarea crizei generale; Nivelul 2: eul ca parte crizei Nivelul 3: revolta eu-lui și a demnității pentru afirmarea acestuia; acesta sunt eu Nivelul 4: afirmarea sine-ului lărgit; aceștia suntem noi; Nivelul 5: om al Polis-ului și al Cosmo-polis-ului; homo universalis
Nivelul 1: Starea generală fără acest instrument; sentimentul meu în raport de lume; - Lipsa scrisului și efectele sale; lumea/contextul văzută/văzut prin filtrele subiectivității mele; Întrebare: Ce elemente ale subiectivității ne fac să evaluăm negativ și unilateral o situație, un contex? Negativul cred că este în noi!!! Nivelul 2: Starea mea în concordanță cu starea generală/lumea - viața mea în raport de lume/alții – eșecul meu fără scris; cum mă situez în raport de instrument și față de alții; Concluzie: viața mea nu poate fi altfel dacă eu consider că lumea/contextul este negativ; premise false – concluzii false; nivelul 1 este un argument comod, convenabil, pentru concluzia de la nivelul 2, adică, dacă lumea este așa, eu de ce aș fi altfel? Nivelul doi conține resursele care determină trecerea; revolta și nevoia afirmării ego-ului; revolta demnității; Nivelul 3: ieșirea din impas este individuală: afirmarea eu-lui printr-un instrument – „las’ că vă arat eu”; se lucrează la „republica interioară”; afirmarea prin scris; nivelul sentimentului de proprietate; se poate trăi confortabil în această zonă/nivel dacă nu am interacționa zilnic cu ceilalți precum și nevoia naturală de realizare a unui echilibru între „republica interioară” (Platon, Politeia) şi polis, echilibru dat de calitatea relaţiilor omului contemporan cu lumea în care trăieşte şi cu el însuşi; acest echilibru se realizează pe nivelul 4; nivelul 3 este un nivel al echilibrului interior dublat de afirmarea ego-ului și chiar a unor atavisme, dar al dezechilibrului în relație cu lumea. Nivelul 4: existența socială și interacțiunile zilnice sunt premise ale trecerii la nivelul 4 ( nu este obligatoriu ca trecerea să se producă); eu-l lărgit – în relație cu ceilalți; sinele lărgit; utilizarea instrumentului scris în relație cu ceilalți; eu împreună cu ceilalți; comunitate; Nivelul 5: altruism; cetățean al Polis-ului și al Cosmo-polis-ului
|
|
|
Post by Admin on Nov 26, 2015 18:31:00 GMT 2
Exprimare sintetica subniveluri pe filosofia proiectului.
1. Cum ar fi viata fara istrunentul discutat
2. Deosebirea intre cei care il folosesc si cei care nu.
3. Ce inseamna a minui instrumentul - 2-3 elemente de baza scoase in evidenta
4. Cum folosim impreuna instrumentul.
5. Instrumentul dincolo de utilizarea lui intr-un domeniu - ex. pt instrumentul numit vinzare: „a sti sa vinzi” idei, opinii solutii la locul de munca - exemplu: A vinde este omeneste de Daniel Pink.
|
|